سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلینیک تخصصی دیابت و زخم دیابت

نظر

زخم بستر یا زخم فشاری چیست!

 زخم بستر در افرادی که مدت زمان طولانی را در یک مکان قرار می گیرند دیده می شود. به عنوان مثال در افرادی که به علت فلج، معلولیت، پیری و یا ضعف، تحرک زیادی ندارند.

 

زخم بستر

 

 

زخم بستر در دسته بندی زخم های فشاری یا زخم های تحت فشار قرار گرفته است. زخم بستر زمانی رخ می دهد که اصطحکاک و یا فشار ناخواسته در یک قسمت از بدن وجود داشته باشد. افرادی که قادر به انجام هیچ حرکت کوچکی در ناحیه ای از بدن خود نیستند در معرض خطر زخم های فشاری هستند.
این دسته از زخم ها می تواند بر روی هر قسمت از بدن تاثیر بگذارد، اما مناطق استخوانی مانند اطراف آرنج، زانو، پاشنه و مچ پا و دنبالچه ( قسمت باسن) بیشتر در معرض زخم های فشاری هستند. زخم بستر اگر چه به موقع شناسایی و تحت درمان قرار بگیرد، در مدت زمان کوتاهی به طور کامل درمان می شود. اما اگر به این زخم ها دیر رسیدگی شود و در زمان مناسب درمان نشود، منجر به عوارض شدید و خطرناکی می شود.

تشخیص زخم بستر

تشخیص زخم بستر توسط پزشک شما و در کلینیک زخم صورت می گیرد. پزشک شما به دقت پوست شما را بررسی می کند و تعیین می کند که شما دچار زخم فشاری شده اید یا خیر. اگر چه شما تحت تاثیر زخم بستر قرار گرفته باشید،

میزان شدت زخم شما، توسط پزشک صورت می گیرد. تشخیص میزان آسیب شما در جلسه اول صورت می گیرد. به این صورت که پزشک یک مرحله را فقط به تشخیص درست از زخم اختصاص می دهد. مرحله بندی برای تشخیص و درمان زخم بستر، کمک می کند تا مشخص شود بهترین درمان برای شما کدام است. همچنین ممکن است تا پزشک معالج برای ارزیابی سلامت عمومی شما، آزمایش خون نیزانجام دهد.

 

سوالاتی که پزشک معالج از شما خواهد پرسید!

ممکن است در جلسه اول، پزشک از شما در رابطه با موارد زیر سوالاتی را مطرح کند:

  • میزان درد در ناحیه زخم شده در چه حدی است؟
  • آیا در گذشته زخم فشاری داشته اید؟
  • چگونه در گذشته زخم فشاری یا زخم بستر خود را مدیریت کرده اید و روش درمانی شما چه بوده است؟
  • رژیم غذایی روزانه چگونه بوده و مصرف مایعات شما به چه میزان است؟

 

درمان زخم بستر

 

مراحل درمان زخم بستر یا زخم های فشاری، شامل کاهش فشار بر پوست آسیب دیده، مراقبت از زخم، کنترل درد، جلوگیری از عفونت و حفظ تغذیه مناسب است.